Is mijn kind een type voor een combiklas?


4

Vandaag lijkt wel zo’n dag alsof je de uitslag van je examens binnenkrijgt. Of een dag waarna alles anders lijkt. Dingen lijken soms zo belangrijk op het moment zelf, terwijl ze jaren later zo onbelangrijk blijken. Het is ook weleens dat iets amper van invloed lijkt en je later leert dat het van grote invloed was.

Op de school van onze kinderen waren amper combinatieklassen in het jaar dat we ons voorbereide op de schoolkeuze van de oudste. We hebben het hier natuurlijk over de basisschool. De tijd waarin je, als ouder, nog van niets weet (mits je zelf leerkracht bent) en werkelijk als een maagd op schoolgebied door de schoollokalen loopt.

Ik vond het maar drukke klassen, die combinatieklassen. We hebben namelijk wel een school bezocht waar er aan combi klassen gedaan werd. Mijn lagere school bestond uit 6 klassen en dat was het. Kleine klassen en van iedere klas maar eentje. Prima school, mooie ervaring dus ik ging voor klein. Manlief ging ook voor compact, dus de keuze was reuze, maar wij gingen voor klein. 

Onze oudste kwam terecht in groep 1-2. Help een combinatieklas?!! Dat hadden we even over het hoofd gezien. Het schoolhoofd en de leerkrachten legden uit: “dat is leuk en handig, want de kleintjes leren van de grote en de grote helpen de kleintjes.” Zo gezegd zo gedaan. De eerste schooldag brak aan en ik kreeg bij het binnenkomen al direct uitleg en instructies over de manier van werken en het wel en wee van de klas. De uitleg kwam van een knulletje van ….groep 2. Precies! Het ging zoals de leerkrachten al voorspelden. De slimmerds van groep 2 regelden de boel wel. Natuurlijk is dit een beetje cynisch bedoeld, want de juf had alles onder controle, alleen de oudsten van de groep wisten inderdaad precies hoe de vork in de steel zat. 

Tijden veranderen en dus ook het aantal leerlingen. De school werkt nu, daar waar het kan met een combigroep en een “gewone” groep. Ook na groep 1-2. De leerlingen die in combi groepen geplaatst worden zijn wel vaak de leerlingen die dat aankunnen. Ze kunnen zelfstandig werken en omgaan met uitgestelde aandacht. 

De oudste van ons werd na groep 1-2 niet meer in een combiklas geplaatst. Hij is snel afgeleid en te nieuwsgierig wat er in de andere helft van de klas gedaan wordt. Daarbij is hij heel goed in dagdromen dus de keuze was voor de leerkrachten snel gemaakt.

Een combiklas van groep 3-4 was bij mij al bekend. Een groep 6-7 daar had ik ook al eens over gehoord. Van de wir war in groep 1-2 kwam ik al snel terug, want het is inderdaad zo dat het een hele fijne combi is. De kids die al snel aan lezen toe zijn kunnen dat prima doen en de kinderen die nog graag spelen, kunnen dat ook lang blijven doen. 



lezen

Een combi-groep 2-3 klonk mij echter wel vreemd in mijn oren. Onze jongste is het type: “ik help je wel even juf en als je niet uitkijkt neem ik de klas wel even helemaal over.” Hij helpt iedereen daar waar hij kan en wijst ook ieder kind met alle liefde op de bestaande regels. Hij doet het werk dat hij moet doen direct, zoals het hoort en binnen de lijntjes. Het is niet dat ik mijn kind perfect vind, maar het is wel zo dat ik zie dat hij zo veel anders is dan zijn broer. Daar waar zijn broer totaal niet geschikt was voor een combi-klas, daar zou de jongste het liefst lesgeven aan groep 2, als het aan hem lag. 

Wat mij alleen wat zorgen baart is dat hij zo ontzettend hulpvaardig is. Een prima eigenschap, maar hij moet zich ook nieuwe stof eigen maken. De kindjes helpen van groep 2 is prima, maar hij moet leren in groep 3. Ach hij kan altijd leerkracht worden later….of politie agent, of conciërge. De eigenschappen die hij nu bezit, kan hij later prima gebruiken in ieder geval. 

De leerkrachten kijken ieder jaar goed, ze observeren en overleggen, ze vergaderingen en combineren. Zo krijgt iedere leerling zijn of haar juiste plek. Ieder kind zit daar waar hij of zij hoort en iedere groep is ontstaan na veel overleg. Lesgeven dat is het belangrijkste ! Natuurlijk is het leuk wanneer je met een vriendje of vriendinnetje de lessen volgt, maar lesgeven is prioriteit nummer 1! 

De grote kleuters, zoals ik dat nog altijd noem, combineren met groep 3. Groep 3, de kinderen die ineens leerlingen worden. De leerlingen die ineens moeten lezen en schrijven. Daar waar ze eerst nog mochten bekijken of ze al interesse kregen in cijfers en letters, daar moeten ze nu echt presteren. Dat allemaal in een omgeving waar ook nog grote kleuters rondlopen, kinderen die nog meer naar buiten gaan en luidruchtig zijn en veel spelen.
Ik weet zeker dat de leerkrachten het bij het juiste eind hebben wanneer ik straks een mail krijg, waarin staat dat onze jongste in de combi groep 2-3 zit, of juist in de “gewone” groep 3. 

Ik ben er van overtuigd dat hij in september op de goede plek zit. Voor nu voelt het even of het van levensbelang is, dat hij straks nog bij een paar vriendjes zit. Ik ben tevreden als ik zie dat hij blij naar huis komt na zijn eerste schooldag en zich heeft aangepast aan de groep, zoals kinderen zo snel doen. Vandaag krijgen we de mail of hij in de combi groep 2-3 komt, of in de “gewone” groep 3. 

Tot die tijd ben ik gewoon heel benieuwd, hoe dit allemaal verder loopt. Hoewel ik zeker weet dat de juiste leerkrachten dit op de juiste manier aan gaan pakken, het is en blijft een uitdaging! De voordelen en nadelen zijn al bekend, maar voor ieder kind pakt het weer anders uit. Wie weet kan ik over een paar jaar mijn ervaring delen over de positieve en negatieve gevolgen van het zitten in combi klas. Wordt vervolgd.

4